tisdag 14 maj 2013

Min dag på Paroc

I måndags praoade jag på Paroc i Skövde. Jag och pappa gick upp klockan 05:30 och det var jobbigt. Vi åkte klockan 06:15 till hans omklädningsrum. Därefter åkte vi till där han jobbar. Jag drack varm choklad innan vi började att jobba det var gott. Jag var inte med pappa för att han jobbar med en farlig maskin. Det första jag fick göra var att plocka upp deras nytvättade arbetskläder. Sedan åkte vi tillbaka till verkstaden och då fick jag reparera några stolar som hade gött sönder. Vi packade något som heter spinnhjul och det är runda hjul i metall och de vägde mellan 20-50 kg. Vi packade 27st i en trä pall och alla dom vägde 799kg tillsammans. Jag fick köra en liten el truck när vi skulle hämta dom men då gick han alltid brevid mig. Sedan tror jag att vi åt frukost när vi hållde på att packa eller lite innan och det var vid 09:00. Sedan gjorde vi lite olika saker t.ex att jag körde lite sopmaskin och han sa att det blev jätte bra och då var jag nöjd. Alla som jobbade åt mat vid 12:00 eller 12:30 och jag åt jag köttfärssås och makaroner. Efter maten gick jag och han jag var med ut och vi skulle flytta containrar men först lade vi ut pallar så att det skulle bli lätt att flytta på dom för det låg grus där. Då var jag fick också köra trucken och det var en diesel truck och den använde de bara ute men jag fick flytta pallarna för att containarna för svåra att köra och då stod han också brevid mig och det var kul att köra och han sa att jag var bra på att köra och det var kul och jag fick köra tillbaka till där den stod. När klockan var 13:30 så gick han hem som jag var med och det var tråkigt. Han sa att jag hade varit jätte duktig och då blev jag glad. Då hade vi rast och då drack jag någon annan varm choklad och den var god. När rasten var slut så fick jag stå vid en som gjorde en maskin som smälte sten eller som man hällde smält sten på så blev det något som man sätter i taket. Därefter kom en och frågade om jag ville beställa olja och det ville jag och det gjorde jag och sen fick jag blanda kylvatten som de använder när de kyler ner maskiner och sakerna som de gör. Sen gick jag till pappa och kollade på när han svarvade och då fick jag stå en bit ifrån för de kom metallflis tror jag det heter. När pappa sluta åkte vi tillbaka till omklädningsrummet och då duschade pappa och jag satt kvar i bilen. Den här dagen tyckte jag var rolig och jag skulle villa göra det ingen för att det var jätte kul!


///Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar